Iedereen die bekend is met Apple, Thuisbezorgd.nl, LinkedIn, Google, Amazon of Facebook, en wie is dat nu niet, heeft wel eens te maken gehad met een Digitaal Platform Ecosysteem (DPE): een platformeigenaar die mechanismen (“governance”) toepast om continue meer waarde te creëren op een digitaal platform tussen de eindgebruikers, de leveranciers van apps op het platform en de platformeigenaar (Hein et al., 2020) (p.90)3.
![](https://zorgdpe.nl/wp-content/uploads/2021/05/Google_dermatologie-1024x632.png)
Een Digitaal Platform Ecosysteem (DPE) brengt twee of meer partijen samen die elkaar op een andere manier niet zouden ontmoeten. Zo’n ecosysteem kenmerkt zich door uitwisselingen; transacties (bijv. data of geld) tussen deze partijen die worden gefaciliteerd door het platform en de eigenaar van het platform.
“Een DPE brengt individuen en organisaties bij elkaar zodat zij kunnen innoveren of samenwerken op een manier die anders niet mogelijk is, met de mogelijkheid voor een niet-lineaire toename in gebruiksmogelijkheden en waarde”1. Een ecosysteem heeft betrekking op een aantal bedrijven of organisaties die afhankelijk zijn van elkaars activiteiten 2.
Apple en Google
Apple en Google stellen hun app stores beschikbaar aan ontwikkelaars en leveranciers van apps…dat kan een browser zijn, een navigatie app of een berichten app. Zij bepalen de voorwaarden voor de apps, en de afdracht van de appbouwers aan het platform. Hoe populairder de apps zijn des te meer gebruikers naar het platform komen, waardoor het aantrekkerlijker wordt voor nieuwe en bestaande app bouwers om nieuwe apps toe te voegen. Op die manier maakt het platform de ontmoeting tussen gebruikers en app leveranciers mogelijk en wordt iedere keer waarde toegevoegd aan het platform. Voorkomen moet natuurlijk worden dat ze overstappen naar een ander platform.
1 Cusumano, M.A., Gawer, A., Yoffie, D.B. (2019)(p.13) The Business of Platforms. New York: Harper Collins. Meer weten
2 Jacobides, MG, Cennamo, C, Gawer, A. Towards a theory of ecosystems. Strat Mgmt J. 2018; 39: 2255– 2276. https://doi.org/10.1002/smj.2904 (Open access)
3 Hein, A., Schreieck, M., Riasanow, T., Setzke, D. S., Wiesche, M., Böhm, M., & Krcmar, H. (2020).
Digital platform ecosystems. Electronic Markets, 30(1), 87-98. (Open access)
https://doi.org/10.1007/s12525-019-00377-4