Marshall Van Alstyne en Geoffrey Parker, twee van de drie auteurs van het boek ‘Platform Revolution‘ schrijven in de december-editie van Harvard Business Review over de digitale transformatie die bij bedrijven plaatsvindt sinds de 80’er jaren. Niet alleen het coördineren, automatiseren en ‘outsourcen’ van productie activiteit, maar ook de manier waarop bedrijven waarde creëren is verandert. Waarde creatie, betogen ze, komt meer en meer van buiten het bedrijf en meer door externe dan interne medewerkers. Dit fenomeen duiden ze aan met de term ‘inverted firm’.
![](https://zorgdpe.nl/wp-content/uploads/2023/11/Platform-design-that-enables-interaction_Parker-VanAlstyne-300x127.png)
De meest voor de hand liggende voorbeelden zijn de ‘Big Five’ bedrijven, Apple, Google, Amazon, Microsoft en Facebook. Apps en inhoudelijke bijdragen (tekst, afbeeldingen, video) worden niet door de bedrijven zelf aangeleverd, maar door de gebruikers van de platformen. Producten en diensten die via Alibaba of Amazon worden aangeleverd worden niet door de bedrijven zelf geproduceerd. De hoogste waarde van digitale transformatie komt niet van de platformen zelf maar wordt gecreëerd door het orkestreren hiervan. Hoe ze dit doen lees je in dit artikel. Natuurlijk wordt ook verwezen naar het boek ‘Platform revolution’.
Bron: https://hbr.org/2021/12/digital-transformation-changes-how-companies-create-value