Zoals ook het geval is bij het boek ‘The business of platforms’ is dit boek (2016) gebaseerd op eerder onderzoek dat de Amerikaanse auteurs hebben uitgevoerd over de verschillende aspecten van digitale platform ecosystemen. Parker, Van Alstyne en Chaudary nemen je mee in vogelvlucht, maar met meer dan voldoende diepgang in de wereld van DPE’s, en behandelen met veel voorbeelden en humor grondbeginselen van digitale platformen zoals architectuur, ‘openness’, governance en netwerk effecten
Platform revolution behandelt platform ecosystemen vanuit een commercieel perspectief en er komen dan ook veel bekende namen zoals Apple, Uber, Android, Amazon en Airbnb voorbij, die bijdragen aan de herkenbaarheid van de onderwerpen. Tegelijkertijd wordt ook ingegaan op de betekenis van termen zoals netwerk effecten of het ‘kip-of-ei dilemma’. Een uitstekend leesbaar boek zonder wetenschappelijke terminologie, maar met een (wetenschappelijk verantwoorde) bronvermelding en index. De auteurs vertellen er wat meer over in een Medium-blog.
ppt-presentaties van de verschillende hoofdstukken van dit boek (excl. hfd. 12) zijn onder een Creative Commons licentie (CC BY-SA 4.0) beschikbaar via https://www.slideshare.net/InfoEcon/platform-revolution-chap-01-intro-how-platforms-are-changing-commerce
Recentelijk publiceerden twee van de auteurs het artikel “Digital Transformation Changes How Companies Create Value” waarin ze de digitale transformatie van bedrijven beschrijven met behulp van DPE’s. Choudary, één van de auteurs presenteert de uitgangspunten van ‘platform revolution’ op een toegankelijke manier via een video.
Tijdens de jaarlijkse MIT Platform Strategy Summit in 2022 besteedde mede-auteur Marshall van Alstyne aandacht aan netwerkeffect externalities, één van de onderwerpen uit dit boek.