Subdesign dimensies voor de design dimensie ‘Value-creating mechanisms’
De design dimensie ‘Value-creating mechanisms’ wordt omschreven als: “Mechanismen die het resultaat zijn van transacties tussen deelnemers op een platform, die leiden tot een verbeterde gebruikswaarde of ruilwaarde1.” Onderstaand worden de subdesign dimensies van ‘Value-creating mechanisms’ beschreven; voor dit blog zijn de omschrijvingen en termen uit de thesis vertaald naar het Nederlands.
- Het efficiënt en gemakkelijk faciliteren van transacties: digitale platformen helpen complementors en consumenten elkaar te vinden en met elkaar te communiceren en waarde uit te wisselen op een wederzijds voordelige manier.
- Het beschikbaar stellen van mogelijkheden: de innovatiemogelijkheden van digitale platforms die complementors in staat stellen om oplossingen te creëren die complementair zijn aan de kern van het platform.
- Rollen van actoren op het platform: identificatie van mogelijke begunstigden ten opzichte van de waardepropositie van het platform en hoe hun bijdrage wordt gerealiseerd.
- Waarde creatie en -borging: vaststelling hoe waarde wordt gecreëerd en vastgelegd / toegeëigend door middel van prijsstructuur en verdienmodel.
Bron:
Dit werk valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel 4.0 Internationaal-licentie.