Subdesign dimensies
Zoals een taart niet alléén bestaat uit suiker zijn ook de design dimensies opgebouwd uit meerdere ‘ingrediënten’: de subdesign dimensies. Naar aanleiding van de literatuurstudie (op basis van 14 geselecteerde artikelen) zijn voor ieder van de zeven design dimensies meerdere ‘unieke’ subdesign dimensies vastgesteld en via een case studie gevalideerd.
De subdesign dimensies staan voor geen van de design dimensies in een bepaalde rangorde ten opzichte van elkaar. Ook is in mijn onderzoek niet vastgesteld of en in welke mate ze elkaar beïnvloeden.
Subdesign dimensies voor de design dimensie ‘Netwerk effecten’
De design dimensie ‘Netwerk effecten’ wordt omschreven als: “de effecten van de aanwezigheid van deelnemers, producten en diensten op een platform. Een toename van een van deze factoren en meer eindgebruikers stimuleert een toename van de andere factoren. Netwerkeffecten worden bevorderd door bedrijfs- en operationele dimensies”1. Onderstaand worden de subdesign dimensies van ‘netwerk effecten’ beschreven; voor dit blog zijn de omschrijvingen en termen uit de thesis vertaald naar het Nederlands.
- Openheid: het platform biedt toegang tot platformbronnen (bijv. API’s) waardoor ecosysteemdeelnemers hun eigen ‘use cases’ kunnen ontwikkelen.
- Modulariteit: stelt verschillende organisaties in staat om complementaire producten of diensten te bouwen.
- Kwaliteit: functies die hoge beschikbaarheid, betrouwbaarheid en beveiliging mogelijk maken, die zeer gewaardeerd kunnen worden door ecosysteemdeelnemers.
- Facilitering van participatie: dit is gericht op de verbetering van zowel een gebruikers- als een bijdrager basis. Zulk een groeiende basis kan bijdragen aan het creëren van (cross-side) netwerkeffecten.
- Mate van innovatie op complementaire producten: hoe meer innovatie er is op complementen (toevoegingen), hoe meer waarde die creëert voor het platform en zijn gebruikers (via netwerkeffecten), waardoor een cumulatief voordeel ontstaat voor bestaande platforms.
- User-base: het nut van technologie op een platform neemt toe met de toename van de user-base (‘gebruikers-basis).
Bron:
Dit werk valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel 4.0 Internationaal-licentie.