Tijdschrift Politico meldt dat de Europese Commissie stopt met het kopen van advertentieruimte op Very Large Online Platform ‘X’ (voorheen bekend als ‘Twitter’). Dit vanwege wijdverbreide zorgen over het verspreiden van desinformatie. Met het in werking treden van de DSA had de EC al in oktober aanvullende informatie gevraagd bij Twitter naar aanleiding van ‘illegale content en desinformatie’ volgend op de oorlog tussen Hamas en Israël.
![](https://zorgdpe.nl/wp-content/uploads/2023/11/7645245776_9eb287ea63_c-300x300.jpg)
Begin november maakte de EC bekend dat het aanvullende informatie had gevraagd bij enkele van de recent aangewezen VLOPs zoals Amazon, TikTok en Youtube, Meta en Snap. Het gaat hierbij o.a. over voldoen aan verplichtingen van risicobeoordeling en -mitigatie maatregelen conform de Digital Services Act (DSA) om online consumenten te beschermen. Dit is gericht op o.a. het voorkomen van het verspreiden van illegale producten en het beschermen van fundamentele rechten. Maar ook de bescherming van jeugdigen, online, en het beschermen van hun mentale en fysieke gezondheid hebben de specifieke aandacht van de DSA.
Tot 6 november jl. hadden de VLOPs en VLOSEs de tijd om hun eerste transparantierapporten aan de EC toe te sturen. Vanaf februari 2024 wordt de DSA van kracht; dan zal ongetwijfeld meer duidelijk zijn over de compliance van ‘X’ met de DSA.